5 tips för dig som jobbar hemifrån

Är du en av alla dem som har jobbat hemifrån under våren? Det kan låta skönt, men det är mer komplicerat än många tror att få till en välfungerade rutin för att kunna jobba effektivt från hemmet.

Här är mina fem bästa tips på att få det att fungera:

  1. Ha rutiner
    När du jobbar hemifrån blir du själv ansvarig för att skapa och hålla arbetstider. Här blir rutiner och struktur det viktigaste om du ska kunna jobba effektivt. Ställ klockan på morgonen, ta lunch ungefär samma tid varje dag och bestäm i förväg när arbetsdagen är slut. Då får du motivation till att bli färdig med dina uppgifter innan dess, på samma sätt som du kan få motivation av att veta att du behöver göra något innan du går hem för dagen.
  2. Ha fritid
    Med jobb som görs hemifrån är en av de största riskerna att det inte blir någon skillnad mellan arbetstid och annan tid. Att ha ett bestämt klockslag när arbetsdagen är slut kan hjälpa dig att faktiskt få fritid. Vi behöver alla tid till annat än att jobba, och det är viktigt att du inte hela tiden har den stressande känslan av att du borde jobba lite mer. Är arbetsdagen slut så är det fritt fram att göra hushållssysslor, prata med vänner eller gå och träna.
  3. Ta pauser
    På en arbetsplats kan det skapas pauser nästan utan att du märker det. Det kan till exempel vara att
    någon kommer förbi och pratar ett par minuter, att du behöver gå och hämta kaffe eller att något
    annat händer som bryter av. Hemma blir det lätt att du istället försöker jobba för länge utan paus och att det då går sämre och sämre. Att lägga undan arbetsuppgifterna och istället tänka på något
    annat ger dig ny kraft och är nödvändigt för att du ska orka arbeta hela dagarna.
    Är det svårt att koppla bort tankarna på arbetet är det möjligt att aktivt göra något annat. Du kan till exempel ta en paus på en sida som erbjuder underhållning, detta kan innebära att spela kasino en
    stund
    . Spänningen i spelen brukar kunna fånga uppmärksamheten och ger dig en välbehövlig paus från tankarna på arbetet.
  4. Ha koll på tekniken
    Behöver du vara med på möten som sker via streamade videosamtal krävs det fungerande teknik. Om du tar en stund i god tid innan mötet och kollar så att allt fungerar som det ska kommer du kunna göra det i lugn och ro. När du slipper stressen som lätt kommer om det ska kollas precis innan mötet kan du tänka klarare och lättare se vad felet är. Och fungerar tekniken som den ska när mötet börjar blir det effektivare både för dig och för de andra som är med på mötet.
  5. Ha kontakt med arbetskamraterna
    Känns det jobbigt att arbeta hemifrån? Ett sätt att klara det kan vara att tänka på att det inte kommer vara för evigt. Ett annat sätt är att hitta en form för att ha kontakt med arbetskamraterna. Vad gäller
    själva arbetsuppgifterna finns det säkert ordnat, men det sociala är minst lika viktigt. Kanske kan ni ha en chatt där ni skriver små meddelanden och kommentarer till varandra under dagen. På det sättet blir det mindre ensamt och när arbetsdagen känns mindre tung brukar det gå bättre att jobba effektivt.
Share

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.